Ořechové máslo, boom posledních let. Kdo ho nezařadil do svého jídelníčku, jako by zdravě nejedl. Jak se ale liší od klasického másla? Jak dlouho vydrží? A lze si ho vyrobit v pohodlí domova? To vše a mnohem více se dozvíte v dnešním článku.

Není máslo jako máslo

Ořechové máslo se vyrábí rozemletím různých druhů ořechů do jemné pasty. Ta buď může být úplně hladká – v tomto případě má ořechové máslo označení smooth. V případě drobných kousků je máslo značeno nápisem crunchy. Konzistence je podobná klasickému máslu, přesto to máslo není. Označení máslo dle legislativy nese výrobek z mléčného tuku, kterého obsahuje minimálně 80 %. Ořechové máslo je tedy špatné označení, neb zde není mléčný tuk a 100% ořechové máslo je veganské, bez jakýkoliv živočišných produktů.

ořechové kešu máslo

Tuky v máslech

Oba druhy másel obsahují velké množství tuků, ale každý z jiných zdrojů. V másle to jsou především nasycené mastné kyseliny, které se řadí ke špatným tukům. V případě jejich zvýšeného příjmu dochází ke zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a ke vzniku srdečně cévních onemocněních. Naopak ořechová másla obsahují zdravé nenasycené mastné kyseliny.

Z čeho se vyrábí ořechové máslo

Na trhu najdeme nepřeberné množství ořechových másel. Mimo ořechových lze zakoupit i másla ze semínek. Například tahini pasta, přidávána do hummusu, se vyrábí rozemletím sezamových semínek. Ořechové máslo může být vytvořeno z jakýkoliv ořechů – kešu ořechy, mandle, lískové ořechy, vlašské ořechy. V Americe je velmi oblíbené peanut butter, neboli arašídové máslo. U i nás se mu dostává značné popularitě i přes to, že arašídy nejsou ořechy, ale luštěnina. Proto arašídová másla mají více bílkovin než másla z ořechů. A jaké je to nejlepší ořechové máslo? To už záleží čistě na vašich preferencích.

lískové ořechylískové ořechy

Velký výběr příchutí

Je třeba dbát na složení ořechových másel, které si kupujete. V běžných obchodech často najdete másla, který v sobě mají přidaných spoustu zbytečných látek. Cukr, sůl, olej. Jde dosáhnout skvělého másla i bez použití těchto surovin. Proto je nejlepší si vybírat 100% ořechová másla, ve kterých jsou pouze ořechy. Někdy se na vrchu může objevit vrstva tuku, ten se ale přirozeně odděluje z rozmixovaných ořechů a nejedná se o přidaný olej. Na fitness eshopech jsou k dostání i ochucená másla, která obsahují více ingrediencí, ale přesto mají velmi dobré složení – Kešu s kokosem od BigBoy, kde najdete pouze lahodné kešu oříšky doplněné voňavým kokosem či Para ořechový krém s mákem od Božských oříšků, složený ze 83 % těmi nejlepšími para ořechy, doplněný výrazným mákem a doslazený BIO panelou třtinovou šťávou. Ořechová másla jsou dále často doplněné čokoládou, kakaem, ovocem sušeným mrazem či proteinem pro navýšení bílkovin.

Ořechové máslo v kuchyni

K čemu je vhodné ořechové máslo? Můžete ho jíst klidně jen tak na lžičku, ale nezapomínejte, že i když obsahuje zdravé tuky, pořád jsou to tuky a jedná se o kalorickou nálož. Jeho použití je více než pestré. Lze ho vmíchat do teplé kaše, dochutit tvarohový krém na zdravé cupcakes nebo i do odtučněného tvarohu pro jemnější chuť, místo másla do různých zdravých koláčů a fit buchet či přidat do mugcake. Pár receptů s využitím ořechových másel jsme vám tu pro inspiraci vybrali.

pralinky z ořechového máslačokoládové pralinky z ořechového máslaJak dlouho je možné mít otevřené ořechové máslo

Jak jsme již zmínili, ořechová másla není vhodné jíst po kilech. Ale nezkazí se vám za tu dobu máslo, než ho po troškách sníte? Nezkazí, nebojte. Bude stačit, když budete rozdělané máslo udržovat mimo přímé slunce někde v chladu a šahat do něj pouze čistou lžičkou. Pak vám bez problémů vydrží i několik měsíců.

ořechové máslo na kaši

Závěrem

Ořechové máslo má určitě své místo ve zdravém a vyváženém jídelníčku. Je třeba ho jíst s rozumem, protože obsahuje velké množství tuků, i když v něm obsažené nenasycené mastné kyseliny patří ke zdravým tukům. Mandle, kešu, para ořechy a mnoho dalších ořechů a semínek, ze kterých může být ořechové máslo připraveno. Jeho výjimečná chuť může být doladěna čokoládou, kakaem, různými druhy ořechů, lyofilizovaným ovocem či různým kořením. Trvanlivosti se bát nemusíte, váš ranní společník vám vydrží otevřený několik měsíců. Spousta zdravých receptů obsahuje ořechové máslo, ať už do těsta místo klasického másla nebo do ochucení krému, či jen tak na ozdobu. Také tím zase o trochu rozšíříte svůj zdravý jídelníček. Tak jaké si vyberete pro vaše první ochutnání? Mým osobním favoritem je oříškové máslo z kešu ořechů, ale všechna jsou výborná.

Chci odebírat novinky

Chci dostávat 2x měsíčně email, ve kterém získám:

SLEVOVÉ KUPÓNY
NEJVÝHODNĚJŠÍ AKCE
SPECIÁLNÍ NABÍDKY

Je mi známa informace, že se mohu kdykoliv odhlásit a odběr mailových novinek zrušit, pokud usoudím, že mne to již dále nezajímá.

Archivy

Text po najetí myši